Uit het boek komen ook onderstaande afbeeldingen die een goed overzicht geven waar het bij Leerplanontwikkeling om draait.
Deze zesdeling is gebaseerd op het werk van John Goodlad.
De kern van een curriculum zijn de doelen en inhouden van het leren.
Van den Akker gebruikt hiervoor de metafoor van het spinnenweb.
In het spinnenweb staat visie of missie van de school centraal, het is de verbindende schakel. De overige onderdelen van het curriculum zijn: tijd, toetsing, leerdoelen, leerinhoud, leeractiviteiten, rol van de docent, leermaterialen, groeperingsvorm en leeromgeving, deze zijn verbonden met die visie. Idealiter zijn ze ook met elkaar verbonden, zodat er sprake is van consistentie en samenhang. De metafoor van het spinnenweb onderstreept volgens Van den Akker het kwetsbare karakter van een curriculum. “Spinnenwebben zijn weliswaar enigszins flexibel maar dreigen toch te scheuren als er te hard en eenzijdig aan bepaalde draden getrokken wordt zonder dat de andere draden meebewegen.” Als je dus één element van het curriculum verandert heeft dit direct gevolgen voor andere elementen binnen het curriculum.
Er zijn 3 manieren om naar curriculumvraagstukken te kijken:
- inhoudelijk - wat zijn de meest belangrijke lesinhouden op grond van welke overwegingen
- technologisch - gericht op professionele uitdagingen
- sociaal-politiek - wijze van besluitvorming (veel strijd)
ad.1 inhoudelijk
Er zijn 3 typen doelen en inhouden (Ralph Tyler)
- kennisverwerving en cultuuroverdracht
- maatschappelijke toerusting
- persoonlijke ontplooiing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten