Er zijn Dublin-descriptoren [Kennis en inzicht | Toepassen kennis en inzicht | Oordeelsvorming | Communicatie | Leervaardigheden] en het rapport accreditatie hoger onderwijs "Prikkelen Presteren Profileren” van de commissie Franssen [verwevenheid van vakinhoudelijke en generieke comptenties]. Tegenwoordig wordt steeds meer gesproken over 21st century skills [informatievaardigheid | ICT geletterheid | technologische geletterheid].
Wat is HBO-waardig eigenlijk? vraagt Piet Kempen zich af. Ik vind de tien algemene HBO-competenties zoals hij die geformuleerd heeft wel de lading dekken.
- Brede professionalisering
- Multidisciplinaire integratie
- (Wetenschappelijke) toepassing
- Transfer en brede inzetbaarheid
- Creativiteit en complexiteit in handelen
- Probleemgericht werken
- Methodisch en reflectief denken en handelen
- Sociaalcommunicatieve bekwaamheid
- Basiskwalificering voor management-functies
- Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
Komt wel redelijk overeen met de 21st century skills
via 'How we measure a competency' |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten