Het Trappehuis van Escher |
Het gaat nu om het einddoel te bepalen en dan terugredeneren, zo is de opdracht.
Er worden wel wat eisen aan het trapmodel gesteld:
- Geen verzameling van activiteiten maar doelen op niveau
- Oplopend: niet omkeerbaar
- Afhankelijkheidscriterium: de ene “trede”heeft de andere nodig
- Kritische cesuur/scheiding: sommige lerenden komen niet verder dan een bepaalde trap
- Universeel karakter (leerproces)
- Kennisbasis ook een trap (maar in een conceptuele weergave)
Alle stappen werken naar het einddoel (eindcompetentie, eindkwalificatie).
In mijn herontwerp moeten minimaal 2 ontwikkeldomeinen beschreven worden en moet gebaseerd zijn op mijn curriculum analyse.Ik heb gekozen voor basis wiskunde en samenwerken. Tja, die vorm loslaten wordt lastig voor me want het gaat toch richting open en online cursusomgeving ;) Het opfrissen van de basis wiskunde competenties wordt immers in de vorm van zelfstudie aangeboden.
Een nevendoel voor mijn herontwerp is een toolbox voor onderwijsontwerpers samen te stellen die open en online cursusmateriaal willen maken. Of ik dat in dit tijdbestek red?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten