"Veel leraren gebruiken de computer als een veredeld krijtjesbord. Maar dat heeft weinig te maken met het bevorderen van het leerproces."Daarmee slaat Martin Valcke, professor Onderwijskunde aan de UGent de spijker op zijn kop. Het gaat niet om de tool maar om het (leer)doel. Valcke 'kennen' we van het boek Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Hij start zijn presentatie met het aanhalen van de metastudie van Hattie (2009) naar de effecten van onderwijsinterventies op leerprestaties. De inzet van technologie was hierbij maar als gering effect aangetoond. Effectieve inzet van ICT in het onderwijs is van meerdere aspecten afhankelijk. Het gaat er om wat je er als docent mee doet. Valckeillustreert al spelenderwijs de kracht van technologie maar vooral samenwerken zien.
"Gebruik niet zomaar ICT in je klas," luidt het advies van de professor, "maar vraag je telkens opnieuw af hoe de computer, de tablet of de app jouw leerdoelen, inhouden, werkvormen, media en evaluatie dient."Zijn conclusies:
Via Pedro De Bruyckere
Ook gepubliceerd op 2beJAMmed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten