Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zondag 5 oktober 2014

Golden Circle of Innovations

Dit plaatje was me wel bekend, maar ik wist niet dat dit afkomstig is uit het boek Diffusion of Innovations van Everett Rogers. In deze theorie worden de vijf stadia van de levenscyclus van innovatie beschreven.
De groep innovatoren (2,5 %) zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste net zoals de pioniers (13,5%). Door de voorlopers (34%) wordt een product door de massa opgenomen en als de achterlopers (34%) het product kopen is het alom bekend. De achterblijvers (16%) kopen een nieuw product pas als het bijvoorbeeld in de aanbieding is. Op dit moment nemen de verkopen af.

Diffusion is the process by which an innovation through certain channels over time among the member of a social system. Diffusion is mainly a social process of indivuduals talking to individuals.

An innovation is an idea, practice, or object that is perceived as new by an individual, organization, or other unit of adoption.
Het boek is uit 1962 en nodigt niet echt uit tot lezen, ook deze presentatie van Everett Rogers vond ik te lang. Gelukkig zijn er genoeg samenvattingen en youtube filmpjes te vinden. (Zie ook mijn blogbericht over Rogers)

Zo kwam ik ook bij de Golden Circle van Simon Sinek.Zijn inspirerende TED talk: How great leaders inspire action heb ik al een paar keer gezien. Hij zegt dat grote leiders/vernieuwers uitgaan van het 'why': "believe what you believe".

via
Producten verkoop je niet door te zeggen wat ze doen en waarom dit beter is dan een ander product, maar door de wereld te vertellen wat jou drijft om de de wereld te verbeteren met je product (dat product kan ook een idee zijn). Sinek beweert dat dit organisaties succesvol maakt (Apple als voorbeeld: Think Different). Lex Sisney stelt dat daar nog een kern mist, namelijk de 'who' (via). Door je te focussen op de 'who' stel je je klanten centraal en kan je via 'the law of innovation diffusion' bepalen in welk segment je klanten zitten en daarop je producten en diensten aanpassen. 
Ik twijfel. Volgens mij heb je die innovatoren en early adopters nodig. Door alleen maar op de middenmoot (early majority en late majority) te richten ben je volgens mij minder vernieuwend bezig. Het artikel The golden circle of innovation op openinnovation.eu moet ik nog eens goed bestuderen om mijn visie scherper te krijgen.

Bij (technologische) innovaties wordt ook vaker de Hype Cycle van Gartner gebruikt


Langs de y-as van een hype cycle staan de verwachtingen van de gebruikers; langs de x-as staat de tijd. Een technologie schuift dus van links naar rechts langs de hype cycle. Daarnaast wordt van elke technologie de verwachte ‘mainstream adoption’ (door 50% van de potentiĆ«le doelgroep) aangegeven, ofwel in hoeveel jaar het 'plateau of productivity' bereikt wordt.
Kennisnet heeft in haar Trendrapport 2014-2015 de relevante technologie voor het onderwijs op de Gartner hype cycle geplaatst om te zien of een technologie heel nieuw en onbekend is of al volwassen.

Heb je het over didactische ICT implementatie dan onderscheidt Seth Itzakan 3 fasen: substitutie-transitie-transformatie. In de substitutie fase verandert er weinig; ICT wordt alleen ingezet om het onderwijs aantrekkelijker te maken. Bij transitie worden door ICT-toepassingen andere accenten gelegd, bv. meer interactie Bij transformatie worden andere onderwijskundige doelen gesteld waarbij ICT een onmisbare ondersteunende rol speelt in de persoonlijke leerdoelen en werkvormen. Dit komt wel weer overeen met het SAMR model. (zie ook blog Wilfred Rubens)

Zo al schrijvend ga ik van productinnovatie naar onderwijsinnovatie. Hoe de linken precies liggen en of ze er liggen, is nog iets van nader onderzoek :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten