Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zaterdag 5 september 2015

Master of Education

Vanaf september mag ik de titel MEd achter mijn naam zetten. Na 2 jaar hard werken heb ik mijn masteropleiding afgerond. Dit blog heb ik voor het 2e leerarrangement van de MLI (uitdagend ontwerpen) heb aangemaakt, heb ik vervolgens ook gebruikt voor het 3e (begeleiden onderwijsvernieuwing) en 4e (de veranderende maatschappelijke context) leerarrangement.
Zowel van mijn mede-studenten als van de MLI-studenten die de studie het jaar na mij begonnen, heb ik gehoord dat zij dankbaar gebruik maakte van mijn blogberichten. Het zijn natuurlijk mijn inzichten, mijn eigen leerproces, wellicht dat ik over sommige topics door voortschrijdend inzicht tot andere ideeën ben gekomen. Maar ja, dat hoort bij het leerproces.

Social learning, daar draait het volgens mij bij het leren om. Op mijn duoblog 2beJAMmed heb ik in mijn blogpost Work & Learn Out Loud daarover het volgende geschreven:
Mijn paper van mijn studie ben ik begonnen met een literatuurstudie rondom social learning in open online onderwijs vervolgens heb ik het concept van zelfsturing geïntegreerd in het herontwerp voor de faculteit ICT. De open online cursus wiskunde was gebaseerd op het learning by doing principe van, voor, door en met studenten. Gepersonaliseerd leren, meer keuzevrijheid, lerende verantwoordelijk voor het eigen leren, meer samenwerken. Iets dat nadrukkelijk naar voren komt in het toekomstscenario dat mijn leerteam heeft gekozen heeft om te verbeelden voor de Challenge Day. Hoewel sociale media privé massaal worden omarmd, is het integreren van sociale media voor het werken en leren niet vanzelfsprekend. Hiervoor is een mindshift nodig zowel bij medewerkers, docenten als (toch) ook bij studenten. En dat is niet gemakkelijk. Vooral ook omdat sociale media fundamenteel als persoonlijke tools worden gezien. Je kunt mensen niet dwingen om kennis te delen en samen te werken mbv sociale media. Je kunt wel een cultuur creeëren om dat te stimuleren. Lerend vernieuwen heet dat :) Dat heb ik nu geleerd tijdens het schrijven van mijn leerinterventie rondom het initiëren van het inzetten van sociale media ten behoeve van online kennis delen en online samenwerken. In mijn onderzoek heb ik gekeken wat hiervoor dan voor nodig is.
 Ik laat dit blog daarom gewoon open staan. Hopelijk heb je er wat aan. En laat zo nu en dan eens een berichtje achter. Dat vind ik leuk, en misschien kunnen we elkaar ook nog verder helpen.

Voor alle MLI-studenten: veel succes met je studie! Het is pittig en frustrerend, je moet leren omgaan met teleurstellingen, maar als je het eenmaal volbracht hebt .... :)

In mijn beeldverslag kan je lezen wat ik van deze master leren& innoveren geleerd heb.

2 opmerkingen: