Gagné behoort tot de cognitivistische leerpsychologie. Volgens cognitivisten spelen informatieverwerkingsprocessen volledig in de hersenen af. De instructieprocessen vallen volgens Gagné in negen stappen uiteen. Deze stappen lijden tot een consistente opbouw van informatieverwerking tijdens de les om het gewenste leerresultaat te bereiken. De rol van docent is sturend. Hij bepaalt de leerdoelen en de leerresultaten, als de docent niets aanreikt hoeft de lerende niets te doen. Dit past niet helemaal bij de sociaal-constructivistische onderwijsvisie van de faculteit ICT ;) .
nine events of instruction |
Gagné onderscheidt verschillende leereffecten. Deze veronderstellen wel de aanwezigheid van interne (voorkennis) en externe (leeromgeving) condities.
Ook houding heeft volgens Gagné dus gevolgen voor het leren.Gagné zegt dat bij een attitudedoel sprake is van een bepaalde houding met onderliggende vaardigheden. Ten aanzien van zelfsturing betekent dit dat de student vanuit persoonlijke opvattingen over gevoel en begrip een eigen handelwijze kiest.
Ik heb verder Gagné niet meer betrokken in mijn herontwerp. Er zijn zoveel modellen, frameworks, taxonomieën te gebruiken. Kenmerkend voor al deze modellen is dat ze het ontwerpproces opdelen in stappen. Het ontwerpproces wordt hierrmee systematisch benaderd. Dat heb ik nu ontdekt en geleerd.
Afbeeldingen uit:
Valcke,
M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap : een inleiding voor
ontwikkelaars van instructie en voor toekomstige leerkrachten. Gent:
Academia Press.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten