Blog of N@tschool?
Bij LA1 hebben we N@tschool als leeromgeving gebruikt nu het blog UitdagendOntwerpen2014. Hoewel ik bloggen een geweldig middel vind vraag ik me af wat de meerwaarde is. Ipv van mapjes per bijeenkomst in N@tschool bij LA1 had ik nu per bijeenkomst een blogpost. Het verschilt niet zoveel van een powerpoint. Ja ik heb de mogelijkheid tot reageren, maar dit werd nauwelijks gebruikt, nog gestimuleerd. Wil je online gesprekken voeren dan moet je dit stimuleren. Bijvoorbeeld ook door een laatste reactie-gadget toevoegen.
In het blog werd geen gebruik gemaakt van tags, zoekfunctionaliteit, dat is wat een blog zo krachtig maakt. Hierdoor was je weg vinden op het blog lastig. Het kan voor de ontwerper logisch zijn waar voorbeelden, handleidingen, criteria staan. Voor mij als student was dat niet altijd. Ik moest altijd even denken: wanneer hebben we wat ook al weer behandeld.
Nablog 28/5: gisteren vond ik deze rubric op internet, een hulpmiddel voor beoordelingscriteria voor bloggen.
ICT-vaardigheden medestudenten
Voor dit LA moesten we werken met diverse cloudapplicaties. De geadviseerde en meest gebruikte: Blogger, Prezi en Dropbox. Voor mij niets nieuws maar voor velen een grote tijdsinvestering. De opdracht werd gegeven, handleidingen aangereikt, een uurtje samen er aan werken en aan de slag. Ik kreeg veel vragen over hoe te hyperlinken, hoe het met rechten zit (zowel Prezi, Blogger als Dropbox). Voor mij zat de tijdsinvestering niet in het leren met de tools maar om medestudenten te helpen.
Bij de MLI komen vaker termen als 21st century skills naar voren. We kregen tijdens dit LA een presentatie van Meester Erik met allerlei inspirerende voorbeelden hoe ICT in te zetten in je onderwijs. Als je dit voor de MLI belangrijk vind dan denk ik dat je of hier bij aannamebeleid rekening moet houden of in je curriculum daar expliciet aandacht aan moet besteden (al dan niet facultatief).
Outside the box
Heerlijk dat dit LA wat minder strak was dan het vorige LA onder de enthousiaste leiding van Michiel en Adriaan. Maar het gaf ook onrust bij mij. Aan de ene kant moesten we divergent en convergent denken, in de flow komen, lekker creatief zijn. Dit stond wat mij betreft haaks op de opdracht: leerdoelen in een trapmodel gieten. Op het eind word je toch weer ´afgerekend´ op de beoordelingscriteria.Ik heb hierover ook in mijn verantwoording al over verteld. Aan de ene kant was (door de beoordelingscriteria) duidelijk wat van me verwacht werd maar doordat de docenten graag buiten de geharkte paadjes lopen had ik ook vaak zo iets: "wat wil je nou van me?"
Vorm
Ik kreeg van Michiel vaak te horen dat ik te veel in de vorm zat. Ik wist waar in naar toe wilde, namelijk die open online leeromgeving. Ook voor dit LA was ik veel met vorm bezig. Het blog, Prezi, Pecha Kucha, leuke tools en mooie werkvormen. Vervolgens moest alles wel weer vanuit het blog en al de filmpjes en presentatietools in een Word document en van daaruit weer in PDF gezet worden. Voor mij (omdat ik veel geblogd heb) was dit dubbel werk. Ook hierdoor was ik veel met vorm bezig tijdens dit LA.
Nablog 28/5: idee? ipv alle losse documenten (3xcurriculumanalyse, doelbepaling,herontwerp) hier 1 product van laten maken. Voor docent gemakkelijk lijkt me. Voor student ook, per document hoeft dan niet zoveel herhaald verwezen te worden. Het verantwoordingsdocument blijft los, Hierin verantwoord je het proces adhv de blogposts.
Feedback
Tijdens dit leerarrangement deden we ook mee aan een onderzoek over peerassessment van onze docenten. Het werd voor mijn gevoel zomaar ingevlogen. Pas achteraf werd me duidelijk wat jullie van ons verwachten. Communicatie hierover (ondanks de duidelijke presentatie) had wat mij betreft nog iets to-the-point kunnen zijn. In dit leerarrangement heb ik met 2 verschillende leergroepjes gewerkt (1 peerassemmentgroepje en 1 ontwerpbureau). Liever had ik dit beperkt gehad tot 1 groep. Wellicht de samenstelling van een ontwerpbureau vanaf dag 1 (laten) formeren. Het proces (in de aula) om te komen een ontwerpbureau vanuit een gezamenlijk uitgangspunt, heeft uiteindelijk bij ons ontwerpbureau geen rol gespeeld.
Helaas werd dit LA door vele vakantiedagen onderbroken. De docenten hebben dat opgevangen door in de vakantie via skype bereikbaar te zijn voor feedback! Top!
Nablog 28/5: alle feedback op tussentijdse producten: curriculumanalyse, trapmodel werkt zeer prettig.
Flow
Csiksentmihalyi stelt dat iedereen die zichzelf doelen kan stellen in een flow kan komen. Het geheim? Jezelf haalbare maar tegelijkertijd uitdagende doelen stellen. Aan uitdagende doelen geen gebrek. Haalbaar binnen de tijd is een ander verhaal. Toepasselijk dat deze week op mijn overwin & groei kalender de grondlegger van de positieve psychologie voor bij kwam :)
Dank!
Op mijn 2bejammed duoblog heb ik een reflectieverslag geschreven over de MLI tot nu toe. Dit was een aanvulling hierop mbt dit leerarrangement.
Dank Adriaan, maar vooral Michiel, Met jou heb ik tijdens dit LA het meeste te maken gehad. Het was een mooie leerervaring. Het is natuurlijk altijd prettig als een docent zegt: dit verwacht ik van je en dat moet je doen. Dat deed jij niet. Vreselijk. Maar o zo leerzaam :) Zelf nadenken, keuzes maken, koers bepalen. Het kostte me wel heel veel tijd. Studenten van vorig jaar vonden dit leerarrangement een makkie tov LA1. Dat vond ik niet. Het was mooi half jaar. Nu nog een mooie beoordeling? Ik hoor graag dat het goed is ;).
He Judtith, heerlijke reflectie om te lezen. Ik word geprikkeld door al jouw links naar suggesties voor verbetering. Ikprobeer ze meteen uit. Wat dat betreft ben ik de student en jij de leraar :-)
BeantwoordenVerwijderenHé Judith, fijn om dit te lezen, ook als aankomend student. Dan weet ik weer een beetje meer over wat me te wachten staat. Over die ict vaardigheden kan ik melden dat ik tijdens de intake al zo ongeveer gevraagd werd voor een workshop Netschool. Hm, krijg ik dan ergens vrijstelling? :-)
BeantwoordenVerwijderen