Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zondag 18 mei 2014

Scaffolding

Een aanvullende opdracht werd ons vorige week nog via het LA2blog opgedragen. Of ons ontwerp wel voldoende niveau differentiatie bevatte ...

Nu heb ik al in mijn 2beJAMmed blog nav de artikelen van van der Pol een blog over scaffolding geschreven. Citaat hieruit:

"Scaffolding bevordert de autonomie van de student, de verantwoordelijkheid voor eigen leerproces wordt meer bij student gelegd. Dit vindt plaats door middel van ‘fading‘: het geleidelijk af laten nemen van hulp. Door te scaffolden wordt actieve kennisconstructie gestimuleerd en hulp wordt gedifferentieerd gegeven (aangepast aan het niveau van de lerende, dit wordt ook wel contingent lesgeven genoemd). Een methode die aansluit bij de zelfsturend/zelfregulerend leren."

Aangezien mijn herontwerp een grote component zelfsturing bevat, zit scaffolding automatisch erin. Mijn herontwerp is gebaseerd op het Five Stage Model van Gilly Salmon. Zij zegt ook het een en ander over scaffolding, zie mijn blogpost hierover.

In het Five Stage Model van Gilly Salmon worden de stappen getoond die nodig zijn om een klimaat te creëren om samenwerken met behulp van ICT te bevorderen waardoor beter geleerd wordt. Studenten moeten door 5 verschillende fases om actief te kunnen participeren in een community (E-tivities : the key toactive online learning). De eerste stappen in het model focussen nog amper op de inhoud, maar vooral op het creëren van de juiste randvoorwaarden: toegang tot online leeromgeving , dit zijn de technische voorwaarden (Stap 1: Access and motivation) en het creëren van een community, de sociale randvoorwaarden (Stap 2: online socialisation). De volgende fasen gaan van basaal leren (stap 3: information exchange) naar diep leren (stap 4: knowledge construction) en uiteindelijk leren leren (stap 5: development). Het bereiken van de bovenste stappen gebeurt niet spontaan, bij iedere stap hoort een andere rol van de moderator. De begeleiding  in de stappen 1 t/3 wordt verzorgd door werkstudenten van Do IT @ Zuyd. In deze stappen wordt het zelfregulerend leren bevorderd en wordt via fading externe sturing afgebouwd naar gedeelde sturing. In stappen 4 en 5 betrekt de student anderen bij zijn leren. De student is in staat tot zelfsturing.
Met betrekking tot contigency: in mijn herontwerp zal dmv van drietal zelftoetsen het wiskunde niveau van de student gecheckt worden. De interventiestrategieën zullen bestaan uit instructies (oefenopdrachten, videomateriaal), mogelijkheden tot vragen stellen (chatfunctie), peer feedback.Vervolgens zullen ze via een volgende zelftoets kunnen checken of ze een hoger kennisniveau hebben bereikt).

Steigerbouw Kathmandu (Nepal 2012)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten