In mijn verantwoordingsdocument heb ik het hele proces tot LA2 beschreven. Ik vond deze tekst ook wel het bloggen waard. Op dit blog heb ik het hele proces van curriculum analyse tot mijn herontwerp verantwoord.
Mijn passie voor onderwerpen als interactie via online
leeromgevingen is vanaf het begin aan uitgangspunt geweest voor mijn herontwerp.
Ik zat hierdoor wellicht al te veel in de vorm, dat kreeg ik vaker terug als
feedback. Voor mij was dit leerarrangement een lastige omdat ik niet als docent
verbonden ben aan een faculteit. Hierdoor moest ik meer moeite doen om aan de
benodigde documenten te komen en om collega’s te bevragen. Vanwege mijn rol als
projectleider van een innovatieproject rondom MOOC’s (Massive Open Online
Course) bij de faculteit ICT van Zuyd Hogeschool heb ik van deze faculteit het
curriculum geanalyseerd.
De eerste weken
stond in het teken van verzamelen van materiaal. De bronnen heb ik gevonden met hulp van
de onderwijscoördinatoren, zij zijn betrokken bij het ontwerp en implementatie
van het herzien curriculum van de faculteit. Ik heb via de examinator toegang
gekregen tot de Blackboard-community waar de projectdocumenten gedeeld worden. Met
de faculteitsdirecteur, de 3 onderwijscoördinatoren en de 3 teamleiders heb ik gesprekken gevoerd om tot een heldere analyse te komen. Met
behulp van het Spinnenweb van Van den Akker (Thijs
& Akker, 2009) heb ik het curriculum geanalyseerd. Mijn
curriculum analyse deel A (prezi), deel B en C heb ik via peer feedback constant aangepast en verbeterd. Het eindproduct
is gedeeld via het blogbericht “Proces tot curriculumanalyse A-B-C”. Mijn eerste bevindingen zijn goed beoordeeld
door mijn docent en peers. Deze heb ik ook teruggekoppeld naar de collega’s met wie ik de gesprekken gevoerd heb.
In de volgende
periode werden we met flowopdrachten uitgedaagd een creatief herontwerp te bedenken.
Hierover heb ik geblogd:
- Reimagining Learning
- SAMR as a framework for moving toward education 3.0
- De docent als ontwerper van het onderwijs?
om te komen tot
een mogelijk herontwerp voor de minor Gaming. Na overleg met het MOOCZI projectteam en
de onderwijscoördinatoren bleek dat er meer behoefte was aan een herontwerp
voor Basis wiskunde.
Vervolgens aan de
slag met modellen, piramides om leerdoelen in te gieten. Het moest
vervolgens ook nog integratie omvatten. Zoeken in handboeken van Coppoolse
& Vroegindeweij (2010), Valcke (2010), Rondeel (2012) en Kessels
& Keursten (2011) leverden inzichten op in Miller en Bloom. Samen met mijn mede-ontwerpers van het Ontwerpbureau Trapeze worstelden we met al deze trappen. Mijn
eerste doelbepaling werd een ‘go again’. Met de uitgebreide feedback van docent en peers
weer verder met ontwerpen. Miller werd losgelaten omdat de leerdoelen van
wiskunde al in een mooi model was opgezet in het referentiekader taal en
rekenen. Gagné werd nog eens kritisch bekeken, maar verder niet
meer betrokken in mijn herontwerp. Er zijn zoveel modellen, frameworks,
taxonomieën te gebruiken. Kenmerkend voor al deze modellen is dat ze het
ontwerpproces opdelen in stappen. Het ontwerpproces wordt hierdoor systematisch
benaderd. Dat heb ik ontdekt en geleerd.
Tijdens mijn
presentatie van mijn herontwerp in de vorm van een Pecha Kucha kreeg ik als feedback van mijn ontwerpbureau en
de docent dat de onderbouwing van de diverse modellen duidelijk was. Na
toelichting werd ook duidelijk waarom voor wiskunde was gekozen (ruim de helft
scoorde onvoldoende op de toets) en dat dit aansloot op de onderwijsvisie van
de faculteit (en van mij): open en online met veel aandacht voor samenwerken.
En toen mocht ik
eindelijk aan de slag met Gilly Salmon (2002) in mijn herontwerp. In mijn blueprint heb
ik haar uitgangspunten met betrekking tot het ontwerpen van een online
leeromgeving opgenomen. Om haar Five Stage Model beter te kunnen begrijpen heb
ik me aangemeld voor haar MOOC (Massive Open Online Course) Carpe Diem. Het lukte me niet om naast deze opdracht ook nog
8 uur per week te investeren in de opdrachten van deze MOOC. Wel heb ik door in
deze leeromgeving rond te kijken, ervaren hoe zij motivatie en online
socialisation vorm geeft. Uiteraard heeft Salmon ook aandacht voor scaffolding, het immers een integraal onderdeel van
zelfsturing.
Over mijn bleuprint heb ik gespard met mijn ontwerpbureau, de
onderwijscoördinator, een docent en enkele studenten. Door de feedback kreeg ik
mijn herontwerp scherper. Via mijn blog en twitter heb ik nog een oproep gedaan om experts te betrekken. Ik vind het lastig om experts te benaderen in deze fase van mijn herontwerp. Ik had
liever eerst iets meer product willen laten zien hebben. Ik merk dat al doende
bij het inrichten van de open online leeromgeving er nieuwe inzichten komen, of
(technische) drempels die uitvoering bemoeilijken. Via mail heb ik ook de teamleiders,
onderwijscoördinatoren, projectteam MOOCZI en de faculteitsdirecteur gevraagd
om tips en verbeterpunten. Hierop heb ik geen reactie ontvangen. Ondanks dat
Pierre Gorissen niet bij mijn presentatie aanwezig kon zijn, heeft hij de
tijdgenomen om mijn doelbepaling en herontwerp van schriftelijke feedback te voorzien.
Op de valreep
kreeg ik nog feedback
van mijn collega en I-adviseur Harry Vaessen. Helaas was het te kort dag om
dit nog te verwerken in mijn herontwerp.
Ter voorbereiding
op de informatiemarkt tijdens de inspiratiemiddag heb ik een poster gemaakt. Mijn Pecha Kucha heb ingesproken. Dit bleek achteraf niet nodig omdat het
geheel zonder audio afgespeeld zou worden. Tevens zal een filmpje getoond worden waarin een docent en een student
een voorbeeldvraag uitwerken met behulp van open onderwijsmateriaal en een
online samenwerkingstool.
In Blackboard Coursesites heb ik de cursus Basis Wiskunde aangemaakt maar die moet nog wel helemaal opgebouwd en gevuld worden.
In Blackboard Coursesites heb ik de cursus Basis Wiskunde aangemaakt maar die moet nog wel helemaal opgebouwd en gevuld worden.
Het ontwerpen was een hele uitdaging dat lag aan het feit dat ik geen deel uit
maak van een onderwijsteam waardoor het minder gemakkelijk was met collega’s te
sparren. Tijdens het hele proces moesten we divergent en convergent denken,
outside the box denken en in de flow komen. Dit stond wat mij betreft haaks op
de opdracht: leerdoelen formuleren en trapmodellen ontwikkelen.
Op mijn duoblog
2beJAmmed heb ik ook enkele blogberichten geschreven over dit leerarrangement:
- Ontwerpende Judith Daagt Uit
Aankondiging van dit leerarrangement op mijn duoblog. - Hattie ‘m of Hattie ‘m nie?
Over de metastudie Visible Learning van Hattie uit 2009. Hieruit bleek dat feedback een krachtig leereffect heeft. - Martin Valcke over efficiënte ICT keuzes maken in onderwijs [video]De inzet van technologie heeft volgens de metastudie van Hattie maar een gering effect op de leerprestaties. Valcke illustreert in deze video dat effectieve inzet van ICT in het onderwijs van meerdere aspecten afhankelijk is.
- Transformatie: see-feel-do [video]Een video van Jan Bommerez die me hielp bij mijn worsteling met dit leerarrangement.
En nu ik er midden in zit is het heel nuttig om deze blogpost eens te lezen. Met terugwerkende kracht dank voor het delen.
BeantwoordenVerwijderen