Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zondag 25 mei 2014

Verantwoording LA2

In mijn verantwoordingsdocument heb ik het hele proces tot LA2 beschreven. Ik vond deze tekst ook wel het bloggen waard. Op dit blog heb ik het hele proces van curriculum analyse tot mijn herontwerp verantwoord.

Mijn passie voor onderwerpen als interactie via online leeromgevingen is vanaf het begin aan uitgangspunt geweest voor mijn herontwerp. Ik zat hierdoor wellicht al te veel in de vorm, dat kreeg ik vaker terug als feedback. Voor mij was dit leerarrangement een lastige omdat ik niet als docent verbonden ben aan een faculteit. Hierdoor moest ik meer moeite doen om aan de benodigde documenten te komen en om collega’s te bevragen. Vanwege mijn rol als projectleider van een innovatieproject rondom MOOC’s (Massive Open Online Course) bij de faculteit ICT van Zuyd Hogeschool heb ik van deze faculteit het curriculum geanalyseerd.

De eerste weken stond in het teken van verzamelen van materiaal. De bronnen heb ik gevonden met hulp van de onderwijscoördinatoren, zij zijn betrokken bij het ontwerp en implementatie van het herzien curriculum van de faculteit. Ik heb via de examinator toegang gekregen tot de Blackboard-community waar de projectdocumenten gedeeld worden. Met de faculteitsdirecteur, de 3 onderwijscoördinatoren en de 3 teamleiders heb ik gesprekken gevoerd om tot een heldere analyse te komen. Met behulp van het Spinnenweb van Van den Akker (Thijs & Akker, 2009) heb ik het curriculum geanalyseerd. Mijn curriculum analyse deel A (prezi), deel B en C heb ik via peer feedback constant aangepast en verbeterd. Het eindproduct is gedeeld via het blogbericht “Proces tot curriculumanalyse A-B-C”.  Mijn eerste bevindingen zijn goed beoordeeld door mijn docent en peers. Deze heb ik ook teruggekoppeld naar de collega’s met wie ik de gesprekken gevoerd heb.

In de volgende periode werden we met flowopdrachten uitgedaagd een creatief herontwerp te bedenken. Hierover heb ik geblogd:

om te komen tot een mogelijk herontwerp voor de minor Gaming. Na overleg met het MOOCZI projectteam en de onderwijscoördinatoren bleek dat er meer behoefte was aan een herontwerp voor Basis wiskunde.  

Vervolgens aan de slag met modellen, piramides om leerdoelen in te gieten. Het moest vervolgens ook nog integratie omvatten. Zoeken in handboeken van Coppoolse & Vroegindeweij (2010), Valcke (2010), Rondeel (2012) en Kessels & Keursten (2011) leverden inzichten op in Miller en Bloom. Samen met mijn mede-ontwerpers van het Ontwerpbureau Trapeze worstelden we met al deze trappen. Mijn eerste doelbepaling werd een ‘go again’. Met de uitgebreide feedback van docent en peers weer verder met ontwerpen. Miller werd losgelaten omdat de leerdoelen van wiskunde al in een mooi model was opgezet in het referentiekader taal en rekenen. Gagné werd nog eens kritisch bekeken, maar verder niet meer betrokken in mijn herontwerp. Er zijn zoveel modellen, frameworks, taxonomieën te gebruiken. Kenmerkend voor al deze modellen is dat ze het ontwerpproces opdelen in stappen. Het ontwerpproces wordt hierdoor systematisch benaderd. Dat heb ik ontdekt en geleerd.

Tijdens mijn presentatie van mijn herontwerp in de vorm van een Pecha Kucha kreeg ik als feedback van mijn ontwerpbureau en de docent dat de onderbouwing van de diverse modellen duidelijk was. Na toelichting werd ook duidelijk waarom voor wiskunde was gekozen (ruim de helft scoorde onvoldoende op de toets) en dat dit aansloot op de onderwijsvisie van de faculteit (en van mij): open en online met veel aandacht voor samenwerken.

En toen mocht ik eindelijk aan de slag met Gilly Salmon (2002) in mijn herontwerp. In mijn blueprint heb ik haar uitgangspunten met betrekking tot het ontwerpen van een online leeromgeving opgenomen. Om haar Five Stage Model beter te kunnen begrijpen heb ik me aangemeld voor haar MOOC (Massive Open Online Course) Carpe Diem. Het lukte me niet om naast deze opdracht ook nog 8 uur per week te investeren in de opdrachten van deze MOOC. Wel heb ik door in deze leeromgeving rond te kijken, ervaren hoe zij motivatie en online socialisation vorm geeft. Uiteraard heeft Salmon ook aandacht voor scaffolding, het immers een integraal onderdeel van zelfsturing.

Over mijn bleuprint heb ik gespard met mijn ontwerpbureau, de onderwijscoördinator, een docent en enkele studenten. Door de feedback kreeg ik mijn herontwerp scherper. Via mijn blog en twitter heb ik nog een oproep gedaan om experts te betrekken. Ik vind het lastig om experts te benaderen in deze fase van mijn herontwerp. Ik had liever eerst iets meer product willen laten zien hebben. Ik merk dat al doende bij het inrichten van de open online leeromgeving er nieuwe inzichten komen, of (technische) drempels die uitvoering bemoeilijken. Via mail heb ik ook de teamleiders, onderwijscoördinatoren, projectteam MOOCZI en de faculteitsdirecteur gevraagd om tips en verbeterpunten. Hierop heb ik geen reactie ontvangen. Ondanks dat Pierre Gorissen niet bij mijn presentatie aanwezig kon zijn, heeft hij de tijdgenomen om mijn doelbepaling en herontwerp van schriftelijke feedback te voorzien.
Op de valreep kreeg ik nog feedback van mijn collega en I-adviseur Harry Vaessen. Helaas was het te kort dag om dit nog te verwerken in mijn herontwerp.

Ter voorbereiding op de informatiemarkt tijdens de inspiratiemiddag heb ik een poster gemaakt.  Mijn Pecha Kucha heb ingesproken. Dit bleek achteraf niet nodig omdat het geheel zonder audio afgespeeld zou worden. Tevens zal een filmpje getoond worden waarin een docent en een student een voorbeeldvraag uitwerken met behulp van open onderwijsmateriaal en een online samenwerkingstool.
In Blackboard Coursesites heb ik de cursus Basis Wiskunde aangemaakt maar die moet nog wel helemaal opgebouwd en gevuld worden.

Het ontwerpen was een hele uitdaging dat lag aan het feit dat ik geen deel uit maak van een onderwijsteam waardoor het minder gemakkelijk was met collega’s te sparren. Tijdens het hele proces moesten we divergent en convergent denken, outside the box denken en in de flow komen. Dit stond wat mij betreft haaks op de opdracht: leerdoelen formuleren en trapmodellen ontwikkelen.

Op mijn duoblog 2beJAmmed heb ik ook enkele blogberichten geschreven over dit leerarrangement:

1 opmerking:

  1. En nu ik er midden in zit is het heel nuttig om deze blogpost eens te lezen. Met terugwerkende kracht dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen