Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zaterdag 21 februari 2015

U.Lab: Reinventing the 21st Century University

We kennen de U-theory van Otto Scharmer voor organisatieverandering uit LA3. Ook voor het onderwijs van de toekomst zijn zijn uitgangspunten goed te gebruiken.

U.lab is een MOOC via Edx van MIT professor Otto Scharmer die in januari 2015 is gestart.

 

Na enkele weken U.lab zijn al een diverse krachtige principes te onderscheiden die volgen Scharmer de potentie hebben het hoger onderwijs revolutionair te veranderen (via The World Post):

(1) Streets: Move learning from the classroom (or computer) to the street.
(2) Head, Heart & Hand: Link the power of entrepreneurship with passion and compassion.
(3) Stillness: The new axis of learning & leadership requires us to connect to our sources of self-knowledge.
(4) Holding Space: Activate the self-organizing potential of networks to generate transformative "deep learning" experiences.
(5) Tools: Provide methods and tools for co-sensing and co-shaping the emerging future.
(6) Deep Data: Move from big data to "deep data.
(7) Social Fields: Closing the feedback loop between collective awareness and collective action.

De MOOC heeft 28.000 deelnemers uit 190 landen en zijn aan elkaar verbonden door 350 zelfgeorganiseerde Hubs. Deze vorm van leren doet me erg denken aan het 'social learning' waarover ik mijn paper heb geschreven. Hierbij draait het ook om het creeëren van verbindingen, het samen leren maar zeker ook om de autonomie van de lerende. Principes die ik zeker ook meeneem in de toekomstscenario's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten