Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

zaterdag 29 maart 2014

Toetsen of beoordelen?

In mijn voorbereiding op maandag (LA2-6) las ik dat we een workshop toetsing kregen. Persoonlijk heb ik niets met het onderwerp. Ik hou niet van toetsen, zeker geen kennistoetsen. Dat was ook een van de voorwaarde voor mijn selectie van een opleiding: geen kennistoetsen. Ik merk nu al dat allerlei oude faalangsten weer boven komen drijven op het moment dat ik summatief getoetst wordt.

And there is an app for that!

De app toetsangsttest is ontwikkeld door het lectoraat Assessment van Saxion in samenwerking met Parantion. Vlak voor de toets moet de student een aantal vragen invullen en na afloop de resterende. Meteen ontvangt de student een korte raportage over de resultaten met een lonk naar het volledige rapport. Bij een hoge toetsangstscore wordt de student geadviseerd een gesprek met de SLB-er aan te vragen. Tijdens de proefperiode van de app kwam naar voren dat studenten deze testafname via een app handig en efficient vonden en de testrapportage werd als waardelol en bruikbaar gezien voor gesprek met SLB-er.
Lees meer over dit onderzoek het tijdschrift Onderwijsinnovatie maart 2014 van de Open Universiteit : Smartphone meet toetsangst
Ik kan trouwens de app niet vinden in de App en Goole Play store.

Als ik al een kennistoets zou opnemen in mijn herontwerp, dan gaat mijn voorkeur naar een toets die spelenderwijs wordt afgenomen. Zoals onze lector van Zuyd Dominique Sluijsmans tijdens haar oratie over de functie van beoordelen in het HBO vertelde dat een student meer beoordeeld zou moeten worden op het kunnen werken met kennis dan het reproduceren van kennis.
'Professioneel beoordelen betekent dat de student in de weg naar startbekwame beroepsbeoefenaar in een gebalanceerd en samenhangend programma van beoordelen een groot aantal beoordelingstaken uitvoert. Deze taken zijn ontworpen door bekwame beoordelaars. De beoordelingstaken leveren informatie c.q. bewijs over het kennen en kunnen. Bekwame beoordelaars verzamelen en interpreteren de informatie c.q. het bewijs op een zodanige wijze dat deze interpretatie niet alleen de studenten handvatten biedt die hen motiveren en inspireren beter te worden in de professie, maar ook leiden tot het nemen van betrouwbare, valide en transparante beslissingen over het professioneel vakmanschap, het onderzoekend vermogen en de mate van zelfontwikkeling. Het hele proces voltrekt zich in een leer- en werkomgeving waarin alle betrokkenen professioneel handelen en zich professioneel gedragen, in een leer- en werkomgeving die representatief is voor de professie en in een leer- en werkomgeving die is gericht op kwaliteitsbewustzijn en voortdurende kwaliteitsverbetering.’
Klik op de afbeelding voor de publicatie van Dominique Sluijsmans over beoordelen verankeren in visie op leren

1 opmerking:

  1. De weerstand tegen toetsen is herkenbaar.Voor mijn herontwerp ga ik aan de slag met het werk van Sluijsmans over duurzaam beoordelen. Deze rede kende ik nog niet, dus bedankt voor link.

    BeantwoordenVerwijderen