Blog Master Leren en Innoveren, Fontys Eindhoven

"Don't compare your progress with that of others. We all need our own time to travel our own distance" - Oprah-

donderdag 6 maart 2014

Mijn flowmoment

We hebben tijdens LA1 ook al eens een FLOW-opdracht gehad. Geen idee meer waar deze opdracht over ging ;) .We moesten in iedergeval een artikel van Csikszentmihalyi lezen. Ik heb destijds al blogpost aan besteed, zie (of lees) Wat wil ik leren?

In Canon van het leren is ook een artikel gewijd aan Flow.
Flow is een toestand waarin mensen zo betrokken zijn bij een activiteit dat ze alles om zich heen vergeten. Die ervaring is prettig dat men er vaak nog heel veel voor over heeft om die ervaring nogmaal te beleven (2012, p. 253).
En dat is precies wat er gebeurd als ik aan het bloggen ben. Het is een prettige ervaring om een blogpost te creëren. Ik vergeet alles om me heen, ik hoor niets meer, ik vergeet te eten. Vergeet de was uit de machine te halen :) En ik vind het (elke keer) spannend om het resultaat uiteindelijk te delen door te publiceren. Soms ben ik ook uitermate trots op hetgeen ik bereikt heb zodat ik die ervaring nogmaals wil beleven.
Er is niet een specifiek moment dat ik me herinner. Ik heb het niet alleen met bloggen, maar ook wel met een online foto-album maken. Het gaat bij mij dus om creëren, maar wel met gebruik van een computer :)

Het is zoals inde powerpoint van Janette Girod die we voor deze opdracht moesten lezen Finding Flow: Getting into the zone at work om aandacht te hebben voor hetgeen je doet. Ik blog daarom ook voornamelijk thuis omdat ik op mijn werk te veel afgeleid wordt om mijn gedachten te ordenen, want dat is wat ik doen als ik een blog schrijf. De beschreven karakteristieken van "getting into the zone", herken ik dus. Ik weet waarover ik wil schrijven (doel), ik ben geconcentreerd, heb geen tijdsbesef, ik heb controle over dat wat ik doe, het is altijd weer een uitdaging, ik krijg onmiddelijk feedback.
Als je vaak in een flow komt, kan het ook een verslaving worden? ;)

Onderstaande afbeelding hoort misschient het beste bij mijn flowmomenten.
Gefocust, kleurrijk, spannend.

Via @GraphicStock
Nu nog even nadenken welk FLOW-hapje hierbij hoort....



3 opmerkingen:

  1. Hé, leuk dat ik nu ook dit blog ontdekt heb, ik ga je hier ook volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha D! mijn trouwe fan :) Waarom verbaast me dit nu niet *hihi*
      Heb ik tenminste 1 lezer hier ;)

      Verwijderen
    2. Hier hou ik het wel bij hoor, ga niet je klasgenoten volgen want dan kom ik niet meer aan slapen toe :-)

      Verwijderen